Myśl na dziś

Jesteś dzielniejszy, niż ci się wydaje, silniejszy, niż myślisz, i mądrzejszy, niż sądzisz. Krzyś (Kubuś Puchatek, A.A. Milne)

Duże sprawy w małych głowach

  

"Ale przecież każdy człowiek jest inny. Gdybyśmy wszyscy byli tacy sami i gdybyśmy lubili to samo, to świat byłby strasznie nudny, prawda?"

 Obchodziliśmy wczoraj Dzień Osób z Zespołem Downa. 

Chcę Wam polecić książkę, którą kupiliśmy niedawno do szkolnej biblioteki. "Duże sprawy w małych głowach" Agnieszki Kossowskiej. Książka napisana dla dzieci i dorosłych, zawierająca historie opowiedziane przez niepełnosprawne dzieci. 

Dzieci zadają pytania, również te niezręczne dla dorosłego, jak: "dlaczego on nie chodzi, nie mówi...?" Chcą przez to zrozumieć i poznać świat. I dopiero, kiedy otrzymają spokojną, rzeczową odpowiedź, przyjmą do wiadomości, że świat jest bardzo różnorodny, a ludzie mogą być odmienni.
Ta książka pomaga iść „małej głowie” (i niejednej „dużej”) jeszcze dalej – pomaga dostrzec, że osoby niepełnosprawne nie składają się tylko z tej swojej odmienności, choroby. A zatem nie potrzebują tylko współczucia, jak mówi jedna z bohaterek, niewidoma Ania: „Denerwuje mnie, gdy ludzie mi współczują. Nie trzeba mi współczuć – przecież jestem zdrowa, nikt mi nie umarł i nic mnie nie boli.”

„Moim celem było opowiedzenie dzieciom w książce, czym jest niepełnosprawność. Chciałam pokazać, że niepełnosprawność to inne odczuwanie, widzenie, a czasem także inne rozumienie świata. Dzieci w sposób naturalny są otwarte na inność, chciałabym w nich tę otwartość podtrzymać i sprawić, by niepełnosprawność nie była tematem tabu w ich środowisku. Tą publikacją chciałam również obalić kilka stereotypów i sprawić, aby dzieci zdrowe przestały się bać dzieci niepełnosprawnych.” – mówi autorka książki Agnieszka Kossowska.

Książka składa się z pięciu części, z których każda została poświęcona innemu rodzajowi niepełnosprawności:

autyzmowi
niepełnosprawności ruchowej
niepełnosprawności sensorycznej (część o dzieciach słabosłyszących, głuchych oraz niewidomych)
niepełnosprawności intelektualnej
epilepsji i zaburzeniom rozwoju związanym z wcześniactwem
W części rozdziałów znajdują się zabawy edukacyjne, w których wykonaniu będą musieli pomóc dzieciom dorośli – ich zadaniem jest wprowadzenie dziecka zdrowego w świat osób niepełnosprawnych. Te „zadania praktyczne” dają namacalną szansę, by zetknąć się z trudnościami, których codziennie doświadczają niepełnosprawne dzieci. 



Zobaczcie filmik o tej książce, przygotowany przez fundację Mam serce.


 

Komentarze